štvrtok 13. júna 2013

Malý Mikuláš


Malý Mikuláš je francúzsky chlapec, ktorý začal chodiť do školy a realitu okolo seba popisuje lakonicky, s humorom a bez príkras.

Jeho vtipné príbehy sú rozložené do troch častí - Malý Mikuláš, Mikulášove prestávky a Prázdniny Malého Mikuláša.
Prvú časť sme čítali s Velikým, keď bol presne ako Mikuláš prvákom. Ďalšie dve sme stihli do roka a do dňa. Jedna z kníh, ktorú si tak obľúbil, že chcel hneď čítať všetky ďalšie pokračovania.
Mikuláš rád hrá futbal, má kamarátov, s ktorými sa sem tam aj pobije, v žiackej pár poznámok, a rodičov, ktorí ho nútia robiť nepochopiteľné veci. Ako napríklad správať sa slušne.


Malinký, ktorý má práve obdobie keď sa s chuťou učí nadávať a s odhodlaním vždy doloží, že sa to nemá, pri Mikulášových opisoch hlási: "Tak by hovoriť nemal, že?" Lebo Mikuláš s radosťou šťavnato popisuje svojich kamarátov. "To je neskutočný somár."  

Ale ani rodičia v Mikulášovom podaní nezostanú skrátka.
"Povedal som, že by som chcel ísť na pláž. Vidíš predsa, že prší, tak mi nepíľ uši, odpovedal ocko. Hraj sa s kamarátmi v hoteli. Ja na to, že by som sa rád hral s kamarátmi, ale na pláži, a ocko sa ma spýtal, či chcem dostať pred všetkými po zadku. Nechcel som, a tak som sa pustil do plaču. Pri Floriánovom stole sa tiež vo veľkom plakalo a pri ďalšom stole Bartolomejova mama z ničoho nič povedala bartolomejovemu ockovi, že to bol poriadne bláznivý nápad ísť dovolenkovať na miesto, kde jednostaj prší, a Bartolomejov ocko sa rozkričal, že posledný vlastný nápad, ktorý v živote mal, bol požiadať ju o ruku."

Asi to nebude kniha pre rodičov, ktorí pri čítaní svojim deťom "nevhodné" slová či konce cenzúrujú. Ale možno tieto deti prídu na čaro Mikulášových patálií neskôr, keď už ich rodičia už nebudú mať silu, čas alebo možnosť zistiť, čo ich deti vlastne čítajú.


prvák píše

film, natočený podľa knihy
fotky ja

kniha: Malý Mikuláš
autor: René Goscinny, Francúzsko
vydavateľ: Slovart, 2011
prvé vydanie: 1960

1 komentár: